Jag är mamma till två underbara flickor som är trespråkiga. Samtidigt är jag en språkälskande språkvetare som tycker om att lära mig nya språk och drar mig inte för att prata fastän jag inte riktigt behärskar språken.

Då vi pratar tre språk i familjen möter vi ofta frågor, positiva reaktioner och nyfikenhet från omgivningen. Föräldrar och blivande föräldrar med andra språk i ryggsäcken vill ofta veta hur vi gått till väga, samt vill ha råd om hur de själva ska göra.

Flerspråkighet hos barn- hur fungerar det i praktiken?

(Plus lite annat gott och blandat!)

torsdag 22 april 2010

Enkätundersökning. Amma vs. Dia

Jag har en liten fundering och jag skulle gärna vilja få lite klarhet med hjälp av er. Jag har ammat min äldsta och ammar fortfarande min yngsta. Men det har aldrig känts naturligt för mig att säga att mina barn diar. Det känns naturligare att säga att hon ammade....jajaja, jag vet att det är HELT fel, men jag undrar faktiskt om inte dia (när det kommer till bebisar och inte djur) har ersatts av amma. Eller har jag fel?

Jag kommer att göra en enkätundersökning så kan man gå in och rösta, så får vi se var utfallet blir. Jag har blivit rättad när jag har sagt "hon ammar", samtidigt som folk har tyckt att det låter konstigt när jag har sagt "hon diar fortfarande". Ett tredje alternativ är ju att "ta bröstet" men det har jag aldrig riktigt fastnat för =)

Har jag fel?  Har jag rätt?  Hjälp mig att reda ut det här en gång för alla!  =)
Säger ni varken det ena eller det andra kan ni istället lämna en kommentar och tala om vad ni tycker.
Tusen tack!

3 kommentarer:

  1. Jag läste något om det där för kanske ett år sen. "Dia" används bara när det handlar om djur, och amma har sakta men säkert kommit att ändra karaktär till att betyda både "amma" och "ammas". Står om det här också: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=411&artikel=3217782. Det låter ju bara för corny att säga dia om människor, tycker jag. Hellre accepterar jag att språket är föränderligt och att amma nu även kan betyda en aktiv handling från barnet!

    SvaraRadera
  2. Ja eller hur?
    JAg har själv blivit rättad ett par gånger då jag sagt att hon ammar.

    SvaraRadera
  3. Jag fick följande svar från Språket i P1:

    "Ordboken säger att går alldeles bra att säga att "barnet ammar", men det är en ganska ny utveckling; tidigare gick ordet bara i en riktning, så att säga. Men visst är det praktiskt att ha ett ord för vad barnet gör! "

    SvaraRadera