Jag är mamma till två underbara flickor som är trespråkiga. Samtidigt är jag en språkälskande språkvetare som tycker om att lära mig nya språk och drar mig inte för att prata fastän jag inte riktigt behärskar språken.

Då vi pratar tre språk i familjen möter vi ofta frågor, positiva reaktioner och nyfikenhet från omgivningen. Föräldrar och blivande föräldrar med andra språk i ryggsäcken vill ofta veta hur vi gått till väga, samt vill ha råd om hur de själva ska göra.

Flerspråkighet hos barn- hur fungerar det i praktiken?

(Plus lite annat gott och blandat!)

söndag 18 juli 2010

Resultat från enkätundesökning

Känner du att man på Bvc har tillräckliga kunskaper om flerpsråkiga barn?

Ja 0%
Nej 25%
Delvis 16%
Har aldrig tagits upp 59%

Känner du att man på dagis/förskola/skola har tillräckliga kunskaper om flerspråkiga barn?

Ja 8%
Nej 58%
Delvis 0%
Har aldrig tagits upp 34%

Känner du att man på dagis/förskola/skola har varit lyhörd för ditt barns flerspråkighet?

Ja 22%
Nej 44%
Delvis 11%
Har aldrig tagits upp 23%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar