Jag är mamma till två underbara flickor som är trespråkiga. Samtidigt är jag en språkälskande språkvetare som tycker om att lära mig nya språk och drar mig inte för att prata fastän jag inte riktigt behärskar språken.

Då vi pratar tre språk i familjen möter vi ofta frågor, positiva reaktioner och nyfikenhet från omgivningen. Föräldrar och blivande föräldrar med andra språk i ryggsäcken vill ofta veta hur vi gått till väga, samt vill ha råd om hur de själva ska göra.

Flerspråkighet hos barn- hur fungerar det i praktiken?

(Plus lite annat gott och blandat!)

söndag 3 april 2011

Hej!

Jag tänker ofta på att jag vill skriva nåt men det blir aldrig så tyvärr. Nu har vi varit här i två månader och vi börjar redan känna att det är alldeles för lite tid kvar.Vi skjuter konstant på att boka hembiljetter för att skjuta upp det oundvikliga! Men snart måste det göras, tyvärr. =(
Ja, hur går det annars för våra små livliga språkflickor? Jo ganska bra skulle jag säga. Det är roligt att S får vara hemma med barnen och jag får jobba lite, med betoning på lite. Det är så skönt att kunna vara tillsammans så här hela familjen utan att känna den vardagliga stressen och allt annat som hör vardagen till när man är hemma.
Språken flyter på väldigt bra och jag tycker att ungerskan har tagit en större plats i barnens språkbruk den senaste tiden och det tack vare att S är med dem hela tiden "24/7".
Spanska har också jobbat sig in i deras små hjärnor och det ganska tidigt. Efter bara några dagar här så ville de leka på spanska, låtsas-spanska lät väldigt trovärdigt.. De har lärt sig ord och fraser och lär sig mer och mer för varje dag som går.
Själv njuter jag av att få prata spanska igen och att få vara i Spanien!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar