Jag är mamma till två underbara flickor som är trespråkiga. Samtidigt är jag en språkälskande språkvetare som tycker om att lära mig nya språk och drar mig inte för att prata fastän jag inte riktigt behärskar språken.

Då vi pratar tre språk i familjen möter vi ofta frågor, positiva reaktioner och nyfikenhet från omgivningen. Föräldrar och blivande föräldrar med andra språk i ryggsäcken vill ofta veta hur vi gått till väga, samt vill ha råd om hur de själva ska göra.

Flerspråkighet hos barn- hur fungerar det i praktiken?

(Plus lite annat gott och blandat!)

lördag 29 januari 2011

Spanien

Ohhh flytten närmar sig med stormsteg och jag känner mig ganska stressad och aningen nervös! Men samtidigt ska det bli så otroligt roligt att vi äntligen ska göra det här. Vi har planerat ganska länge och nu handlar det om tre dagar till, sen är vi där!

Språkmässigt ska det bli kul att få prata spanska igen och se hur mycket barnen och S kommer att lära sig under det halvår vi kommer att vara i Spanien.

Jag ska försöka uppdatera bloggen under tiden vi är där nere, men i ärlighetens namn känns det mer lockande att njuta av solen, atmosfären, människorna och alla möjliga roliga saker det finns att göra än att sitta framför datorn. ;)

4 kommentarer:

  1. Lycka till! Så spännande!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag längtar efter våren... =)

    SvaraRadera
  3. Hej! Hittade just den här bloggen och blir så glad. Lever själv i en flerspråkig familj och har precis skrivit en barnbok som kommer ut på fem olika språk. Flerspråkighet måste uppmärksammas mer!

    Vilka språk pratar ni?

    SvaraRadera
  4. Hej Anneli. Vad roligt att du hittade hit! JA håller verkligen med om att flerspråkighet behöver uppmärksammas mer...mycket mer =)
    Grattis till boken och lycka till!

    SvaraRadera