Sen i slutet på november 2010 har K varit i en väldigt intensiv läs-och skriv fas. Efter senaste besöket i Spanien börja hon läsa och skriva mer på riktigt. Jag kan faktiskt se en koppling mellan den resan och hennes utveckling och avkodning av lästekniken. Sedan dess har det bara rullat på och man märker hur fascinerad hon själv är över det faktum att en helt ny värld har öppnat sig för henne.
Hon hittar ord att läsa överallt. Allifrån tidningar, skyltar, böcker, baksidan av mjölkpaket och till och med texter på kläder är av intresse. Hon tycker det är så roligt att skriva saker som vi sedan ska läsa och hon lyser upp när vi läser och det blir som hon hade menat att skriva. Som förälder blir man så lycklig av att se sitt barn skina av stolthet och glädje.
Nyss bad jag henne skriva följande mening:
HEY YAG KAN LÄSA Å SKRIVA = Hej, jag kan läsa och skriva.
Sen fortsatte hon själv och skrev:
YAG TYKER OM DEY= Jag tycker om dig.
Tidigare idag skulle vi läsa en bok till lillasyster och K ville läsa titeln på boken själv och det gick galant.
"Nasses blåsiga dag."
Processen i korthet:
Det hela började med att hon lärde sig bokstäverna, sedan gick vi vidare till att ljuda alla bokstäver, sedan började vi leka med stavelser och sen så satte hon ihop allt själv och började leka sig fram till att läsa enstaviga ord och sedan tvåstaviga och så vidare.
Ja det är sannerligen intressant att se sitt barn utvecklas så...
SvaraRadera