Jag är mamma till två underbara flickor som är trespråkiga. Samtidigt är jag en språkälskande språkvetare som tycker om att lära mig nya språk och drar mig inte för att prata fastän jag inte riktigt behärskar språken.

Då vi pratar tre språk i familjen möter vi ofta frågor, positiva reaktioner och nyfikenhet från omgivningen. Föräldrar och blivande föräldrar med andra språk i ryggsäcken vill ofta veta hur vi gått till väga, samt vill ha råd om hur de själva ska göra.

Flerspråkighet hos barn- hur fungerar det i praktiken?

(Plus lite annat gott och blandat!)

fredag 7 januari 2011

Rim, ramsor och sånger.

Barn lär sig så otroligt mycket genom sång, musik, rörelse och ramsor. Det är ett otroligt bra sätt att stimulera barn på språkligt. Det är enkelt och kräver inte stora resurser för att sättaman ska kunna genomföra det. Det räcker med att lära sig några ramsor, låna skivor på biblioteket eller att sätta på radion. Det vi har upptäckt med våra barn är att man faktiskt stimulerar bättre om man inte bara koncentrerar sig på att lyssna på barnmusik utan att vidga vyerna och låta barnen lyssna på en blandad kompott, allt ifrån klassiskt, pop, hip hop och allt annat där emellan. För våra barn har det också blivit mycket persisk och ungersk musik, vilket har varit naturligt för musiken är en stor del av språket och vår kulturella bakgrund. Förutom den rytmiska aspekten av sånger och visor är det också den repetitiva aspekten som är viktigt och funkar väldigt bra för barns inlärningsförmåga. Dessutom har vi med våra barn även lyssnat mycket på musik och barnmusik på andra språk. Vi har bland annat lyssnat på arabisk musik, turkisk musik, kurdisk musik, salsa, flamenco, afrikansk musik, Balkanrytmer etc. När K var två år och åtta månader kunde hon sjunga följande sång på spanska;

Arróz con leche
Arróz con leche,me quiero casar
con una señorita de San Nicolás
que sepa coser
que sepa bordar
que sepa abrir la puerta
para ir a jugar.

Yo soy la viudita del barrio de Rey
Me quiero casar y no sé con quién
Con ésta sí
con éste no
con esta señorita
me caso yo.

Redan tidigt börjar bebisar känna igen små ramsor som vi sjunger för de och inte långt där efter börjar de försöka att sjunga med. N var inte ens ett år då hon kunde nynna och sjunga några riktiga ord och några väldigt bra och passande påhittade ord på en persisk sång man sjunger när man gungar barn ”Tap tap abbasi tap tap abassi khoda Lisa ro (barnets namn) nandazi”. Det var otroligt imponerande att höra henne sjunga den här lilla visan och hon gjorde det så bra. Det som också var imponerande var att vi faktiskt hade spenderat och spenderar mindre till på att sjunga, läsa, leka och på andra sätt aktivt stimulera N i jämförelse med K, men ändå hade hon lärt sig den så bra. Det har vi dåligt samvete för, men det dåliga samvete mildras något när vi ser att hennes utveckling håller samma standard och mått som Ks. Det dröjde inte lång tid innan hon behärskade fler och fler små visor och sånger.

Ett annat sätt att göra barn språkmedvetna är att låta dem titta på andra barn när de sjunger och pratar. Det kan man göra väldigt lätt nu för tiden genom att klicka sig fram till olika videos på You Tube. Förutom att man där kan hitta sagor, barnmusik, tecknad barnprogram på olika språk finns det oräknelig videos med barn som gör allt mellan himmel och jord. Det kan vara roligt för barnen att höra och lära sig nya sånger, men K tyckte framförallt om att höra andra barn sjunga sånger hon kunde själv.

Vissa barn som är språkligt medvetna tenderar att leka med språket på olika sätt också. Det har vi märkt ganska mycket med K. Hon hittar på rim, sånger och kluriga språkskämt. Det ger en känsla av att hon faktiskt känner sig bekväm med sina språk. Vi började också relativt tidigt att leka med stavelser. Det kändes som ett roligt sätt att introducera det faktum att ord kan delas upp och brytas ner på olika sätt. Det tog inte lång tid innan hon själv började förstå principen och använda sig av det för att leka med orden. Man kan även introducera motsatsord som ett sätt at leka. Hon säger ett ord så får jag säga det motsatta ordet, och sedan byter man så jag börjar först. Det finns mycket man kan prova att göra men det är viktigt att vara lyhörd för vad ens barn uttrycker. Faller det barnet inte i smaken kan det bara vara så att det är lite för tidigt och man ska ta hänsyn till det och prova igen om några veckor eller månader.

Kom som vanligt ihåg att ge barnet tid att tänka innan de ska prata. Det är ofantligt viktigt att ha tålamod när man pratar med barn, för en av de västa sakerna man kan göra att stressa barn och avsluta deras meningar. Man måste dessutom komma ihåg att barnet inte ska känna sig tvunget att prestera på nåt sätt. Det räcker att man själv som förälder är medveten om de olika valen man gör för att stimulera sitt barn och sedan infiltrerar det i barnets vardagliga lekande. Ingen press, ingen stress, lek är grunden till allt lärande! =)

I nästa inlägg kommer exempel på vilka olika typer av rim, ramsor och sånger det finns och på vilket sätt de kan stimulera ditt barn. Jag lägger även ut konkreta exempel på sånger och visor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar