Jag är mamma till två underbara flickor som är trespråkiga. Samtidigt är jag en språkälskande språkvetare som tycker om att lära mig nya språk och drar mig inte för att prata fastän jag inte riktigt behärskar språken.

Då vi pratar tre språk i familjen möter vi ofta frågor, positiva reaktioner och nyfikenhet från omgivningen. Föräldrar och blivande föräldrar med andra språk i ryggsäcken vill ofta veta hur vi gått till väga, samt vill ha råd om hur de själva ska göra.

Flerspråkighet hos barn- hur fungerar det i praktiken?

(Plus lite annat gott och blandat!)

onsdag 5 januari 2011

"Teckningar stärker barns självförtroende"

Som förälder vill man alltid det bästa för sitt barn och man tänker alltid på hur man ska hjälpa sitt barn att utveckas på bästa möjliga sätt. Nu för tiden finns det allt mellan himmel och jord att göra med sitt barn, babyyoga, babysim, babysalsa, dans, gymnastik etc. Jag har absolut inget emot såna aktiviteter. Vi har varit på babysim och funderar på att engagera K i någon aktivitet, men man ska inte glömma vikten av de enkla sakerna här i livet. Sådana saker vi tar för givet är inte alls självklart för alla barn i världen och det hjälper barnen att utvecklas mer än vi kanske inser. Stressa ner, varva ner och var smart när det gäller ditt barn. Less is more, nästan alltid i alla fall!

"Martel Mataley Ekow är konstnär och arbetar med att lära barn i Mali att måla och rita.
- Genom teckningarna lär sig barnen att uttrycka det de känner och ser och det stärker deras självförtroende. "

Klicka på länken nedan för att läsa hela artikel på Barnfondens sida.

Teckningar stärker barns självförtroende

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar