Jag är mamma till två underbara flickor som är trespråkiga. Samtidigt är jag en språkälskande språkvetare som tycker om att lära mig nya språk och drar mig inte för att prata fastän jag inte riktigt behärskar språken.

Då vi pratar tre språk i familjen möter vi ofta frågor, positiva reaktioner och nyfikenhet från omgivningen. Föräldrar och blivande föräldrar med andra språk i ryggsäcken vill ofta veta hur vi gått till väga, samt vill ha råd om hur de själva ska göra.

Flerspråkighet hos barn- hur fungerar det i praktiken?

(Plus lite annat gott och blandat!)

torsdag 27 januari 2011

Knäcka koden till att läsa...

Fyra steg mot att knäcka koden till att läsa:

1.
Det första är pseudoläsning, vilket betyde ratt barnet känner igen en bild och kopplar ihop det till ett ord. Tex
olika skyltar eller ställen, tex Cola, Lego, Stop och Mac Donald's.


2.
Det andra steget kallas för logografisk läsning, och innebär att barnet känner igen till exempel sitt eget namn.
Det betyder att barnet läser ord som bilder. Barnet har här ännu inte riktigt kopplat ihop bokstäverna med deras ljud. Från och med det här stadiet rör det sig om avkodning och förståelse.

3.
Det tredje steget kallas alfabetisk läsning, och i detta stadium ljudar sig barnet igenom orden, bokstav för bokstav, och förstår då vad ordet betyder, dvs sambandet mellan ljud (talade ljudet) och bokstav. När barnet har nått till det här stadiet har de knäckt den alfabetiska koden. Detta är en nivå som är oerhört abstrakt och svår för många barn.


4.
Det sista stadiet, ortografisk läsning, innebär att barnen känner igen hela ord eller delar av ord, som t ex ändelser, förstavelser, stammar och böjningar och sätter snabbt ihop ordens betydelse. Barnet har alltså knäckt hela eller de allra flesta delarna av koden.När de vet hur dessa delar uttalas och används i olika ord är de redo för en ny avancerad ordavkodning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar