Jag är mamma till två underbara flickor som är trespråkiga. Samtidigt är jag en språkälskande språkvetare som tycker om att lära mig nya språk och drar mig inte för att prata fastän jag inte riktigt behärskar språken.

Då vi pratar tre språk i familjen möter vi ofta frågor, positiva reaktioner och nyfikenhet från omgivningen. Föräldrar och blivande föräldrar med andra språk i ryggsäcken vill ofta veta hur vi gått till väga, samt vill ha råd om hur de själva ska göra.

Flerspråkighet hos barn- hur fungerar det i praktiken?

(Plus lite annat gott och blandat!)

fredag 19 mars 2010

Kultur. Recept.

Uborkasaláta. Ungersk gurksallad är en av mina favorittillbehör.
Enkelt och gott! Prova!!!

Ingredienser:
1 gurka
1 1/2 msk ättika ( alt. vinäger)
1 1/2 msk vatten
1 vitlöksklyfta
salt
socker
gräddfil
paprikapulver

Gurkan skivas i väldigt tunna skivor. Sprid ut gurkskivorna på en tallrik och salta rikligt! Låt dra i en kvart. Krama sedan ur gurkan med händerna så att vätskan rinner av. Häll sedan ättikan och vattnet över gurkskivorna. Pressa i vitlöken och ha i tre nypor socker. Rör om och smaka av. Smaken ska vara balanserad mellan syrlighet, sälta och sötma. Låt dra i en halvtimme. Garnera med ett par matskedar gräddfil (eller blanda in gräddfilen som på bilden) och toppa med ungerskt paprikapulver.
Vill man absolut inte ha vitlök kan man ta bort det.

2 kommentarer:

  1. Vilken bra blogg du har!
    Ja, gurksalladen är riktigt god...UTAN vitlök (enligt mannen min)
    Kramar Elin

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Ja, han är ju en vampyr =)
    Du borde dock prova den med vitlök för den är så mycket godare då....=)
    kram

    SvaraRadera